Zobacz też przy okazji:



Treningi Iken

W każdą pierwszą i trzecią środę miesiąca o godz. 18 w dojo przy ul. Aksamitnej 4 w Gdańsku cały trening jest poświęcony ćwiczeniom Iken.

Zapraszamy wszystkich chętnych członków naszego klubu do wzięcia udziału.

I-ken

I-ken (chin. Yiquan) jest chińską odmianą kung-fu. Japońskim odpowiednikiem I-ken jest Taiki-ken stworzony przez Ken'ichi Sawai, który był uczniem Wang Xiang Zhai twórcy Yiquan.

I-ken jest odmianą kun-fu zbliżoną do "stylów wewnętrznych", w których wykorzystuje się trening mentalny, jako formy doskonalenia się w realnej walce. W obu tych stylach duży nacisk kładzie się na wykorzystanie umysłu i wyobraźni w trakcie treningu w celu kontroli swojego ciała i zrozumieniu zależności pomiędzy umysłem i ciałem. Twórca Taiki-ken, Ken'ichi Sawai był przyjacielem Masutatsu Oyama i również przekazywał swoją wiedzę ćwiczącym karate kyokushin. Mas. Oyama zaadoptował wiele elementów Taiki-ken jako formy do wzmocnienia punktu hara (tanden) i praktycznego wykorzystania energii 'ki' w treningu i realnej walce. Podobnie jak w karate podstawą jest kihon, tak w Taiki-ken podstawą są ćwiczenia Tanto (masatsu ho) i Hai (mo ca bu) , które są symbolem tej sztuki walki.


Tanto

Ćwiczenia tanto zwane również ritsuzen (zen na stojąco) są podstawą Taiki-ken. W tej części treningu dąży się do osiągnięcia stanu relaksu i wyciszenia. W celu pogłębienia stanu relaksu i rozluźnienia angażujemy swoją wyobraźnię (i-nen), wciąż kontrolując pozycję i swoje ciało. Zaangażowanie umysłu poprzez odpowiednie wizualizacje ma w ćwiczeniach tanto bardzo ważne znaczenie. Pomimo to, że w ćwiczeniach tych nasze ciało jest rozluźnione to wewnętrznie powinniśmy odczuwać użycie pewnej siły, która stabilizuje naszą pozycję. Nasze ciało jest w stanie gotowości z którego możemy w każdej chwili użyć krótkiej eksplozywnej siły. Ta umiejętność odczuwania luzu kontroli nad napięciem i rozluźnieniem naszych mięśni może mieć decydujące znaczenie w walce. Ćwiczenia tanto mają na celu również wzmocnienie dolnej części ciała co pozwala na pełniejszą kontrolę pozycji poprzez stabilny punkt ciężkości hara (tanden). Ma to decydujące znaczenie w utrzymaniu równowagi. Mas. Oyama mówił - "Jeśli stracisz równowagę, przegrasz".

NYU MON TO (Ti Cha Zhuang) - stań w naturalnej pozycji, stopy na szerokości barków. Kolana lekko ugięte. Tułów i głowa wyprostowane, ale nie sztywne. Ramiona lekko odwiedzione w bok. Dłonie trzymaj na wysokości stawów biodrowych, palcami skierowane do dołu. Wyobraź sobie, że stoisz na łódce w jej tylnej części, na środku jeziora, a twoim zadaniem jest utrzymywanie równowagi. Wyobraź sobie, że miedzy kolanami trzymasz piłkę, takie same piłki trzymasz miedzy wewnętrzną częścią dłoni, a biodrem. Dodatkowo ściskasz małe piłeczki pomiędzy palcami rąk, miedzy brodą, a mostkiem i pod pachami. Wyobraź sobie delikatną siłę, która pozwala ci utrzymywać wszystkie piłki, ale nie napinaj się, taką samą siłę wyobraź sobie pomiędzy czubkiem głowy, a stopami. Wyobraź sobie, że twoje stopy i dłonie przenikają łódkę i taflę jeziora i dotykają jego dna. Staraj się odczuć, że twoja pozycja jest bardzo stabilna u dołu, a delikatna u góry. Oddychaj swobodnie i nie staraj się kontrolować oddechu po prostu nie myśl o nim.



SHO HO TO (Chengbao) - stań w naturalnej pozycji, stopy na szerokości barków. Kolana lekko ugięte. Tułów i głowa wyprostowane, ale nie sztywne. Wyobraź sobie, że twoje pośladki przysiadają na kancie stołu, a plecy opierają się o ścianę, wyobraź sobie również, że do czubka twojej głowy zaczepiona jest guma lub sprężyna, która delikatnie ciągnie twoją głowę do góry. Powoli unieś ramiona do góry, tak aby dłonie były na wysokości klatki piersiowej, łokcie są zawsze niżej niż dłonie i skierowane pod skosem na zewnątrz. Odległość między dłońmi ok. 20-25 cm. Wyobraź sobie, że między tułowiem, dłońmi i ramionami trzymasz lekko spłaszczony bardzo cienki i bardzo lekki balon. Jeżeli ściśniesz go zbyt mocno to balon pęknie, a jeżeli będziesz trzymał go za słabo to balon opadnie. Wyobraź sobie również, że trzymasz podobny balon między kolanami i małe piłeczki między palcami rąk. Wyobraź sobie delikatną siłę, którą ściskasz balon, ale również siłę, która rozpiera balon od środka. Staraj się zachowywać poprawną pozycję i wszystkie wyobrażenia oraz działające siły góra-dół i siłę ściskania i rozpierania. W drugiej fazie tego ćwiczenia możesz wyobrazić sobie, że zamiast cienkiego i lekkiego balonu trzymasz ciężką żelazną kulę. Ćwiczenia te wykonuj w stanie relaksu i rozluźnienia, wyobraź sobie, że cała twoja siła, cała twoja energia mieści się w brzuchu (hara), ale nie myśl o brzuchu, skoncentruj się na wyobrażeniach. Zacznij od 2-3 min. stania w każdej pozycji stopniowo wydłużając czas.